A KUTYÁK DEGENERATÍV ÍZÜLETI BETEGSÉGÉNEK KOMPLEX KEZELÉSE

A kutyák mozgásrendszerének egyik leggyakoribb megbetegedése a degeneratív ízületi betegség, vagy más néven az arthrosis. Ahogy a neve is mutatja, ez egy folyamatosan romló, irreverzibilis, krónikus folyamat, amely az ízületek alkotásában résztvevő valamennyi szövettípust érinti.

Az arthrosis nem egy kórok, hanem az ízületek fiziológiás működését megzavaró, s ezáltal az ízületek és a körülötte lévő szövetekben lezajló degeneratív elváltozásokat kiváltó kórfolyamatok következménye. Az idős kor, különböző mechanikai faktorok (mint például a végtagállási rendellenességek, vagy a különböző ízületek diszpláziái, melyek az érintett ízületek instabilitásához és/vagy túlterheléséhez vezetnek), traumák, ízületi gyulladások, különböző tartás specifikus tényezők (mint például a mozgásszegény életmód, a túlsúly) a leggyakoribb rizikó faktorok, melyek az arthrosis kialakulásában fontos szerepet játszanak.

A klinikai tünetekért (az ízület fiziológiás mozgástartományának csökkenése; az érintett ízület „megvastagodása”, tapintható duzzanata; az ízület átmozgatása során érzékelhető hóropogás szerű érzet) az ízületben lezajló degeneratív folyamatok (az ízületi porc kopása, az ízületi porc alatt található csont állományának átépülése, az ízületi tok kóros megvastagodása, az ízületi folyadék összetételének megváltozása, az ízület környéki csontfelrakódások megjelenése) a felelősek, amik nem minden esetben okoznak sántaságot. Azonban egy rossz mozdulat vagy túlterhelés gyulladásos folyamathoz (az érintett ízület duzzadt, fájdalmas, meleg), s ezáltal azonnal fellépő és hosszabb ideig fennmaradó sántasághoz vezethet.

Az eredményes kezelés legfontosabb feltétele a pontos diagnózis. Ehhez elengedhetetlen a jó kórelőzmény, ami fél diagnózis (ahogy azt Dr. Papp László tanár úr is belénk verte már az egyetemi éveink alatt), valamint egy teljes körű ortopédiai vizsgálat. A fizikális vizsgálat mellett a képalkotó eljárások (röntgen, diagnosztikai ultrahang, artroszkópia) is fontos szerepet töltenek be a kórkép pontos meghatározásában. Azonban nem szabad elfeledni, hogy a klinikai vizsgálat eredményét és a képalkotó módszerekkel talált elváltozásokat minden esetben együttesen kell értékelni!

Ha megszületett a pontos diagnózis, akkor felállítható az egyedre szabott, kombinált terápiás terv. De nem szabad elfelejteni, hogy ez egy krónikus, degeneratív (azaz folyamatosan romló) folyamat, amelyet meggyógyítani nem lehet, viszont megfelelően menedzselhető hosszú távon, ezáltal egy élhető, minőségi életet biztosítva az érintett kutya számára.

A több komponensű, komplex terápia egyik fontos része a gyulladásos, fájdalommal járó periódusok esetén alkalmazott nem szteroid gyulladáscsökkentő gyógyszerek. Emellett bizonyítottan jó eredményeket lehet elérni bizonyos biológiai állatgyógyászati és gyógynövény készítményekkel is.  Ezek mellett azonban nagyon fontos szerepet játszik a kezelésben a fizioterápia, mely módszereivel magát az érintett ízületet, valamint a megváltozott mozgásmintából, a megváltozott testtartásból származó, a test távolabbi területein kialakuló elváltozásokat is kezeljük. Kezdetben érdemes hetente legalább 1-2 alkalommal járni kedvencünkkel fizioterápiás kezelésre. A két kezelés között eltelt időintervallum később aztán sok esetben növelhető. Azonban érdemes észben tartani, hogy a kezelési tervet minden esetben egyedre szabottan kell elkészíteni, s az állat állapotának megfelelően kell rajta változtatni. Fontos tudni azt is, hogy ezeknek a betegeknek életük végéig érdemes a megfelelő fizioterápiás kezelésben részesülni.

A passzív és aktív mozgás gyakorlatok segítségével javítható, valamint fenntartható az ízületek mozgékonysága és a stabilitása is. A passzív mozgás gyakorlatok során (PROM exercises = Passive Range of Motion exercises) a fizioterapeuta az összes ízületet átmozgatja, ezzel teszteli, és egyben javítja is az ízületek mozgástartományát. A passzív átmozgatás javítja a terület vér- és nyirokkeringését, pozitívan hat az ízületi folyadék termelésére, az ízületek mozgékonyságát javítja, az izom kontraktúrák kialakulását segít megelőzni, illetve a fájdalomcsillapításban is szerepet játszik. Az aktív mozgásgyakorlatok esetében maga az állat hajt végre különböző, célzott feladatokat, melyek javítják az ízületek anyagcsere folyamatait, javítják az ízületek stabilitását és mozgékonyságát, támogatják az izomépítést. Minden esetben könnyű feladatokkal kell kezdeni, s az állat állapotának megfelelően fokozatosan kell a feladatok nehézségét növelni.

A lézerterápia hasznos része a komplex arthrosis terápiának gyulladásos folyamatok esetében, illetve ha az izmok a túlterhelés miatt túl feszessé, merevvé és fájdalmassá váltak. A lézerterápia során a sejtek anyagcseréjét, valamint a vér- és nyirokkeringést lehet stimulálni. Emellett a megfelelő hullámhossz megválasztásával akupunktúrás pontokat is lehet vele stimulálni (lézer akupunktúra), így kihasználva az akupunktúra és a lézerterápia adta lehetőségeket.

A terápiás ultrahang nagyon hasznos lehet az izmok, az inak, a szalagok, az ízületi tok, valamint a fasciák (izompólyák) érintettsége esetén. A szövetekbe hatoló ultrahang hullámok fokozzák a sejtek anyagcseréjét, javítják a vér- és nyirokkeringést, valamint javítják a szövetek tónusát, flexibilitását és elaszticitását.

Az elektromos terápián belül fontos megemlítenünk a TENS-terápiát (az alacsony frekvenciás neuromuskularis stimuláció egyik formája), amely a test saját gyulladáscsökkentő rendszerét aktiválva, valamint az idegpályák stimulálásán keresztül fejti ki pozitív hatását.

A víz alatti futópados kezelésekkel támogatni tudjuk az izomépítést, a helyes mozgásképet, illetve a keringési rendszert is tudjuk vele edzeni. Azoknál a betegeknél, ahol a mozgás az előrehaladott arthrosis következtében fájdalommal jár, a víz felhajtóerejét kihasználva (a testtömeget max. 62%-kal csökkenthetjük) tudjuk az ízületek kímélésével az aktív mozgásterápia jótékony hatásait kihasználni.

A fizioterápia mellett a manuálterápiás módszereknek (chiropraktika, osteoterápia) is fontos szerepe van a degeneratív ízületi betegség komplex kezelésében. Ezek a módszerek lehetővé teszik a csigolyák közötti, valamint a végtagok ízületeinek a mozgásamplitudójának a vizsgálatát, valamint a beszűkült mozgástartomány javítását. Ezen technikák ízületekre gyakorolt pozitív hatásán kívül meg kell említenünk, hogy a központi idegrendszert, valamint a vegetatív idegrendszert is stimulálják, így pozitív hatást gyakorolnak a szervezet számos egyéb funkciójára is.

A Hagyományos Kínai Orvoslás (HKO) módszerei közül az akupunktúra, TuiNa (masszázsterápia) és a gyógynövényterápia is fontos részét képezik az arthrosis koplex kezelésének. Akupunktúrás pontok stimulálásán keresztül (akupunktúra, TuiNa) a neurohormonális rendszerre fejtünk ki hatást, s ezáltal tudjuk csökkenti a fájdalmat, a gyulladást, serkenteni tudjuk a vér- és nyirokkeringést, illetve pozitív hatást tudunk gyakorolni a különböző szövetek tónusára is. A jól megválasztott gyógynövényekben található hatóanyagok pedig a gyulladást és a fájdalmat csökkentik, pozitívan hatnak a vér- és nyirokkeringésre, valamint támogatják az egészséges ízületi folyadék képződését.

Az elmúlt időben egyre nagyobb szerephez jutott a regeneratív gyógyászat is, mely során a beteg állat saját vérét készítik elő ahhoz, hogy azt plazma/szérum formájában beinjektálhassák az érintett területbe. A vérben különböző faktorok vannak, melyek a gyulladást és a fájdalmat csökkentik, valamint az ízületi porc és az egyéb szövetek degeneratív leépülési folyamatát csökkentik/szakítják meg.

Bizonyos esetekben különböző hatóanyagokat injektálnak az érintett ízületbe, vagy az azzal kapcsolatban álló, fájdalmas, esetleg gyulladt izmokba, inakba vagy szalagokba.

Mindezek mellett nem szabad a takarmányozás fontosságáról sem megfeledkeznünk. A túlsúlyos kutyák esetében már maga a testtömeg csökkenés is jelentős javulást okoz a sántaság szempontjából.

Mindezekből kiderül, hogy a jól megválasztott, egyedre szabott multimodális, komplex terápia lehetőséget biztosít arra, hogy a fájdalmat megfelelően csökkentsük, az ízületek mozgékonyságát javítsuk, így a beteg kutya számára egy minőségi életet tudjunk biztosítani.

By |Published On: 2020.03.25.|Categories: blog|0 Comments|