Hogyan segít(het) az akupunktúra nem gyógyítható betegségek esetén?

Számos olyan betegség létezik, amely által okozott elváltozások egy idő után már nem visszafordíthatók, így a betegség nem gyógyítható, azonban még bizonyos ideig jól menedzselhető.

Ebbe a csoportba tartozik például a retriverek körében gyakori könyökízületi diszplázia is. Ennek az örökletes fejlődési rendellenességnek köszönhetően a könyökízületet alkotó csontvégek nem illeszkednek precízen egymáshoz, ami az ízületi porc károsodásához, a teherviselés és az erőhatások megváltozásához vezet. Ez pedig zöld utat jelent a könyökízületi arthrosishoz, azaz az ízület degeneratív gyulladásához, amely már visszafordíthatatlan elváltozásokat eredményez.

Fontos, hogy a tünetekre időben felfigyeljünk

Az érintett kutyánál fiatal korban, azaz 4-6 hónapos kortól kezdődően jelentkezhetnek a klinikai tünetek. Abban az esetben, ha az ilyenkor jelentkező tünetek (például lustaság, sántaság, „tipegő járás”) okát nem derítik ki vagy ha a fiatalkori tünetek nem is jelentkeznek, akkor felnőtt korban már a folyamatosan romló, degeneratív könyökízületi gyulladás (arthrosis) tüneteivel szembesülünk. Amikor az ízületben megjelennek a csontos felrakódások, az ízületi porc károsodása pedig számottevő, a betegség sajnos már visszafordíthatatlan.

S habár ilyenkor már nem gyógyítható a betegség, azonban bizonyos ideig még jól menedzselhető, így biztosítva az érinett egyednek a megfelelő életminőséget.

A klasszikus nyugati orvoslás mellett érdemes ilyen esetben holisztikusan és integratívan gondolkodni, azaz az alternatív és kiegészítő terápiás módszerek közül is néhányat egyedre szabottan alkalmazni. Így például nagyon hasznos a könyökízületi diszpláziás kutyák számára a rendszeres, célzott és szakszerű fizioterápiás kezelés és az akupunktúra.

Happy, a golden retriever esete a diszpláziával és az akupunktúrával

Happy, a 10 éves ivartalan kan golden retrievernél is kétoldali könyökízületi diszpláziát diagnosztizáltak növendék korában, s mind a két könyökízületét 1 éves kora körül meg is műtötték. Azonban a degeneratív folyamat mégis elindult nála mind a két könyökében.

Happy gazdája azért keresett meg, hogy akupunktúrával és szükség esetén gyógynövény-terápiával egészítsük ki a már meglévő, egyedre szabott terápiás tervet (gyógyszeres kezelés, fizioterápia).

Minden betegemnél nagy hangsúlyt fordítok arra, hogy mind a nyugati, mind a HKO (Hagyományos Kínai Orvoslás) szerinti pontos diagnózis megszülessen. A nyugati diagnózis Happy esetében már ismert volt, mire hozzám érkezett. Én pedig az első vizsgálat során felállítottam a HKO diagnózist. S kiderült, hogy Happynek Jing-hiánya, ún. „Bony-Bi” szindrómája és a Kormányzó meridián lefutása mentén stagnációja van. Ezek a kórképek a nyugati emberek számára nem túl sokat mondanak. A HKO módszereit alkalmazó állatorvos számára viszont már a terápiás célt is elárulják. Ez pedig nem más, mint a Jing, azaz az Életesszencia támogatása, az ún. „Bony-Bi” szindróma kialakulásában szerepet játszó külső patogén faktorokkivezetése, a kialakult stagnáció oldása és a fájdalomcsillapítás, ezáltal pedig a degeneratív folyamatok előrehaladásának mérséklése, lassítása. (Az alternatív és kiegészítő terápiás módszerekkel sem lehet sajnos a könyökízületben kialakult károsodásokat semmissé tenni és újjá varázsolni.)

Későbbi, más tünetek megjelenése miatt indokolt MR vizsgálat során az is kiderült, hogy Happynek enyhe CaudaEquina Kompressziós Szindrómája is van. Azonban mire ez diagnosztizálva lett, addigra már hatékonyan tudtuk kezelni akupunktúrával és fizioterápiával. Műtéti beavatkozásra szerencsére azóta sem kellett, hogy sor kerüljön.

Így támogatja egymást a nyugati- és a keleti orvoslás

Azt azonban ne felejtsük el, hogy habár a nyugati és a keleti orvoslás célja ugyanaz, a vizsgálati módszerei, a diagnózisok és a terápia is nagyban eltér egymástól! Ezért sem elegendő önmagában a nyugati diagnózis a hosszútávon is eredményt biztosító akupunktúrás kezeléshez.

Happy lassan 3 éve jár hozzám kb. 3-4 hetente akupunktúrás kezelésre és a mindennapjai szerves részévé vált a fizioterápia is. Emellett pedig rendszeresen kap az ízület működését támogató takarmánykiegészítőket. Ezáltal biztosított számára a megfelelő életminőség.

Azonban ahogy emberek esetében is, így az állatoknál is igaz, hogy a krónikus és degeneratív ízületi gyulladás érzékeny az időjárásváltozásra, illetve nem kedvez számára a nedves, hűvös időjárás sem. Ilyen esetekben Happy állapota is átmenetileg romlani szokott.   Így előfordulnak olyan időszakok, amikor hetente- 2 hetente kell 2-3 alkalom erejéig kezelésre jönnie.

By |Published On: 2024.02.06.|Categories: blog|0 Comments|