Savós patairha gyulladás

A savós patairhagyulladás (laminitis) a patairhát érintő, kiterjedt, nem fertőző eredetű gyulladás, amely a patacsont és a szarutok kapcsolatát károsítja, ezáltal a patacsont süllyedését, valamint rotációját okozhatja. Mindemellett pedig a legfájdalmasabb betegségek egyike lovak esetében.

A savós patairhagyulladásnak 3 formáját különböztetjük meg:

• a kezdeti/bevezető stádiumot (amely sokszor észrevétlenül zajlik le),
  • a heveny (akut) formát, valamint
  • az idült (krónikus) laminitist.

Általánosságban elmondható, minél korábbi stádiumban sikerül elcsípni, annál nagyobb esély van a kedvezőbb kórjóslatra. A heveny forma minden esetben vészhelyzetnek számít!
Így, ha lovadnál, pónidnál az akut laminitisre jellemző tüneteket tapasztalod, azonnal hívd az állatorvosod!

Kialakulása mögött számos kiváltó ok állhat, mint például:
túlzott szénhidrátfelvétel; anyagcserezavar (Cushing-szindróma, lovak metabolikus szindrómája); magzatburok-visszatartás; kólika vagy egy/több végtag túlterhelése.
Elmondható azonban, hogy leggyakrabban különféle takarmányozási hibák vezetnek a savós patairha gyulladás kialakulásához.

Milyen tüneteket mutatnak a laminitises lovak?

A kezdeti stádium sokszor rejtve marad a lovasok, ezáltal az állatorvosok előtt is, mivel csak enyhe tüneteket (pl. az érintett végtagokat gyakrabban emelik fel és pihentetik, a pata feladásakor addig nem tapasztalt ellenállást mutatnak, a pata felvételekor gyakran a lovasra nehezednek, illetve a kováccsal sem lesznek olyan együttműködőek, mint korábban voltak) mutatnak az érintett lovak.

Ezzel szemben a heveny stádium a következő hirtelen fellépő és jól látható klinikai tünetekkel jár:

• hirtelen jelentkező, általában több végtagot érintő, nagyfokú sántaság (sokszor az érintett egyedek mozdulni sem akarnak)
  • jellegzetes fűrészbak állás
  • a csüdartériák heves pulzálása
  • talajfogás a pata sarki részével
  • tapogatózó járás, amely kemény talajon látványosabbá válik
  • a kis fordulók kerülése
  • a jelentős fájdalom miatt megemelkedett pulzus- és légzésszám, valamint az izomremegés.

A krónikus laminitis tünetei akár már 48-72 órával a heveny stádium után is megjelenhetnek. Ilyen tünetek lesznek a bágyadtság, étvágytalanság, valamint a sántaság. A szarutokon a következő szemmel is jól látható elváltozások lesznek megfigyelhetőek az idő előrehaladtával:

• a talpi részen a fehérvonal megvastagodása,
  • a hegyfal homorúvá válik,
  • a patacsúcsa előre és felfelé deformálódhat (törökpapucs-szerűen),
  • széjjeltérő gyűrűzöttség.

A pontos diagnózishoz a kórelőzményi adatok, a jellegzetes klinikai tünetek, valamint különféle kiegészítő vizsgálatok (röntgen, vérvizsgálat) eredményeinek összesége vezet.

Az egyedre szabott kezelés függ:

• a fájdalom mértékétől,
  • a laminitis stádiumától és
  • a kiváltó októl is.

A kiváltó okot amilyen gyorsan csak lehet, meg kell szüntetni, ahogy a gyulladást is minél gyorsabban csökkenteni kell, hogy a patacsont rotációját és/vagy süllyedését el tudjuk kerülni.

Látható tehát, hogy savós patairhagyulladás esetén is hatalmas szerepe van az időnek. Valamint ebben az esetben is elmondható, hogy jobb a bajt megelőzni, mint a már kialakultat orvosolni.

A legfontosabb tippek laminitis megelőzésére:

• az abraktakarmány adagját minden esetben a ló energiaigényéhez kell igazítani
  • a takarmány tárolására szolgáló helyiségeket és tárolókat mindig zárva kell tartani
  • túlsúlyos lovak és pónik esetében az állatorvossal egyeztetett diétát szigorúan be kell tartani
  • fokozatos legelőhöz szoktatás tavasszal
  • figyelni kell a takarmányok higiéniájára
  • a szénhidrátban gazdag takarmányokkal (pl. alma, répa, melasz, fű és szemestakarmány) óvatosnak kell lenni
  • figyelni kell a fű és a széna fruktántartalmára
  • ellés után a magzatburkot mindig ellenőrizni kell, ha 1-2 órán belül nem távozott, akkor azonnal hívni kell az állatorvost
By |Published On: 2023.07.18.|Categories: blog|0 Comments|